Firma Amazon została założona w 1995 roku przez Jeffa Bezosa i jak sama nazwa wskazuje, jej celem był handel na wielką skalę, tak wielką, jak rzeka Amazonka. W ciągu zaledwie 8 lat firma przekroczyła 5 miliardów dolarów sprzedaży, a do 2008 roku stała się globalną marką z 76 milionami aktywnych kont klientów i wysyłką zamówień do ponad 200 krajów. Amazon opisał wówczas swoją wizję biznesową jako nieustępliwe dążenie do skupienia się na doświadczeniu klienta, oferując niskie ceny, wygodę i szeroki wybór towarów.
4 filary strategii marketingowej Amazona
- Zasięg: Amazon opanował pozycjonowanie sklepów internetowych do perfekcji, ponadto posiada bardzo dobrze zdefiniowane podejście do SEO i Adwords, które obejmuje miliony słów kluczowych. Praktycznie niemożliwe jest, aby nie znaleźć tej marki wyszukując jakiegoś produktu (piszemy o amerykańskim rynku).
- Prostota: Dzięki testom i nauce udało się stworzyć przejrzyste i proste doświadczenie dla wszystkich swoich użytkowników.
- Konwersja: Zastosowanie spersonalizowanych rekomendacji oraz łatwego i prostego procesu koszyka sprawia, że współczynnik konwersji jest doskonały.
- Obsługa klienta: W Amazon wszystko kręci się wokół zadowolenia klienta, a rezultatem są lojalni klienci, którzy są zadowoleni z zakupu.
Szczegóły strategii marketingowych Amazona
Boom na sprzedaż ebooków
Amazon przewyższa sprzedaż ebooków nad książkami drukowanymi. Ze względu na własny czytnik eBooków, oferuje zróżnicowany wybór ponad miliona książek. Dotyczy to bestsellerów, prenumeraty popularnych gazet, czasopism i blogów. Kindle oferuje przyjazne dla użytkownika ceny wraz z regularnymi promocjami, takimi jak Kindle Daily Deal, która daje codzienną zniżkę na najbardziej popularne książki.
Bezpłatna treść
Sztuczka jest bardzo prosta, najpierw oferujesz swoim klientom darmowe treści, a potem ich od nich uzależniasz. Tak robi Amazon, oferując darmowy miesiąc na oglądanie jednych z najbardziej uznanych seriali w danym momencie.
Lista życzeń
Jest to lista życzeń, w której użytkownicy Amazona wymieniają produkty, które chcieliby mieć. Celem listy jest to, aby rodzina lub przyjaciele klienta wiedzieli, co lubi, a tym samym mieli wskazówkę, co mogą kupić na urodziny lub specjalną okazję. Z drugiej strony, funkcjonalność „Lista życzeń” jest przydatna, aby użytkownik nie zapomniał o zakupie produktu w przyszłości (jeśli nie może tego zrobić w tym momencie).
Zniżki, oferty i rabaty
Nie ma dnia, żeby Amazon nie miał jakiejś zniżki dla klienta. Darmowa wysyłka, program punktów zakupowych, zniżki na produkty i wiele więcej. Dawanie klientowi zniżek i dawanie mu poczucia, że o nim myślisz, to jeden z najpotężniejszych kluczy do rozwoju Twojego sklepu
Wskazówki biznesowe oparte na strategii marketingowej Amazona:
- Skup się na kliencie. Klienci są podstawą biznesu Amazona; kiedy są zadowoleni z zakupu, są lojalni platformie i dokonują ponownego zakupu, lub polecają platformę swoim znajomym.
- Wizja i umiejętność dostosowania się do zmian. Wraz z zawrotnym rozwojem Internetu, Jeff Bezos, założyciel firmy, dostrzegł ogromny potencjał tego medium i zaczął inwestować wszystkie swoje środki w stworzenie sklepu internetowego, jakim dziś jest Amazon. Potrafił dostosować się do wszelkich zmian na rynku i zachowaniu użytkowników, szybko i bez popełniania błędów po drodze.
- Wykwalifikowany, ale niedoświadczony personel. Firma zawsze wolała zatrudniać ludzi, którzy mieli ewidentne umiejętności, ale nie mieli doświadczenia. Wynika to z tego, że Bezos uważał, że lepiej mieć w firmie osobę pracującą, która nigdy nie myśli, że istnieją rzeczy niemożliwe. Według niego, bardzo często zdarza się, że doświadczony profesjonalista doznaje wielu frustracji i samoogranicza się, jeśli chodzi o działanie.
- Bycie pionierem. Podczas gdy wszystkie sklepy internetowe miały wiele zdjęć, Amazon nie miał żadnego. Celem jest szybsze ładowanie strony, a także bycie pierwszym sklepem, który akceptuje opinie użytkowników, nawet jeśli są one negatywne. To tylko niektóre z działań, które Amazon odważył się podjąć przed kimkolwiek innym, a sukces jest bezsporny.
- Inwestycje w reklamę. Równanie jest bardzo proste: jeśli uważamy, że mamy dobry produkt lub usługę, musimy uświadomić to naszym potencjalnym klientom, dlatego Amazon inwestuje sporą ilość pieniędzy w reklamę.