SEO w content marketingu

Content marketing i SEO jeszcze do niedawna traktowane były jako dwa osobne byty, których za bardzo nie da się połączyć. Firmy albo inwestowały w jeden sposób promocji, albo w drugi, nie zdając sobie sprawy z tego, że można je w znakomity sposób połączyć. Wynikało to nie tylko z niewiedzy, ale także z faktu, że zasady SEO zmieniają się tak często, jak zmieniają się algorytmy rządzące wyszukiwarką Google. Od kilku lat są one przystosowane właśnie do marketingu treści, a zatem naturalną konsekwencją tego jest łączenie ze sobą SEO i content marketingu. W jaki sposób? O tym dowiemy się w tym tekście.

38514120_ml

Content marketing a słowa kluczowe

SEO, czyli Search Engine Optimization, to wszelkie działania, których celem jest wywindowanie swojej strony internetowej na jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Jeżeli prowadzisz sklep meblowy w Warszawie, a po wpisaniu w Google „sklep meblowy Warszawa” znajdziesz się dopiero na trzeciej stronie wyników, to oznacza, że nie prowadzisz działań SEO, lub prowadzisz je w sposób nieefektywny. SEO jest zatem podstawą dotarcia do klienta. Dlaczego? Zastanów się nad tym, co robisz, gdy chcesz odnaleźć coś na Internecie, jakąś informację, produkt czy usługę. Wchodzisz na wyszukiwarkę i wpisujesz interesujące Cię frazy!

Frazy te, zwane keywordami, to jeden z najważniejszych elementów SEO. Content Marketing z http://brand.ceo/pl-pl/ zaś to przede wszystkim słowa, więc połączenie tych dwóch narzędzi wydaje się być zupełnie naturalne i oczywiste. Pisząc artykuły eksperckie, poradniki tematyczne czy jakiekolwiek inne teksty promujące naszą marę, możemy przecież używać odpowiednich słów kluczowych. Oczywiście należy robić to z umiarem i tak, żeby tekst wyglądał naturalnie, a będzie on automatycznie dopasowywał się do algorytmów wyszukiwarek. Google wyjątkowo ceni sobie dobrej jakości teksty, które zawierają określone frazy. Ich umiejętny research a następnie włożenie do tekstu może przynieść nieoczekiwane skutki – nawet w przypadku najbardziej konkurencyjnych fraz.

Link building

Na SEO wpływa także link building, czyli budowanie sieci linków w Internecie. Zasada jest prosta: im więcej stron linkuje bezpośrednio do Twojej witryny, tym większa będzie jej wartość pozycjonująca. To bardzo prosta zasada, jednak należy być ostrożnym. Mówi się, że „nieważne co mówią, ważne że w ogóle mówią”, lecz w przypadku budowania sieci linków nie można wyznawać tej zasady. Bardzo istotna jest jakość stron i ich własna wartość SEO. Im lepsze strony odsyłają na nasz portal, tym lepiej dla nas. Jeżeli będą to portale podejrzane, znajdujące się na czarnych listach albo takie, gdzie ruch generowany jest przez nielegalne roboty, to sami możemy być ofiarami takich praktyk. Bardzo ważna jest dbałość o jakość link building, bo jej brak może obrócić się przeciwko nam i wprowadzić skutek odwrotny do zamierzonego. W najgorszym wypadku możemy nawet stracić całkowicie miejsce w wyszukiwaniach Google, a nasza strona może zostać zbudowana. Najlepszym sposobem na budowanie linków przy pomocy content marketingu jest prowadzenie kampanii artykułów sponsorowanych z linkami do follow. Są one najczęściej wyróżnione na stronie i oznaczone jako „materiał partnera zewnętrznego”.

Social media

Istotnym elementem SEO jest obecność w mediach społecznościowych. Strony te generują niesamowity ruch i są przez wyszukiwarki uznawane za wartościowe pod względem pozycjonowania. Najlepiej, jeżeli pod postami znajduje się dużo komentarzy, lajków i udostępnień, tylko jak je generować… Właśnie przez content marketing! Nie musi on mieć formy tekstu, ponieważ mogą to być także wartościowe infografiki, zdjęcia czy filmy video (wywiady, porady). Content jest nieodłącznym elementem kampanii w social media. Można powiedzieć, że prowadzenie firmowych fanpage’y i umieszczanie na nich treści to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Z jednej strony wychodzimy naprzeciw internautom, zachowując przy tym ludzką, społeczną twarz, a z drugiej strony działamy pod SEO, ponieważ Google uwielbia media społecznościowe!

Regularna aktywność i odwiedziny

Dla wyszukiwarek bardzo istotna jest aktywność. Strona, która jest idealnie dostosowana pod SEO jeśli chodzi o strukturę czy słowa kluczowe, nigdy nie będzie wyżej w wynikach wyszukiwania, jeśli nikt jej nie odwiedza ani nie jest aktualizowana. Content marketing pod tym względem jest niezastąpiony – po pierwsze dlatego, że regularne publikowanie oznacza dla Google, że jesteśmy aktywni i warci uwagi. Z drugiej strony ludzie wchodzą na naszą witrynę, czytają ciekawe treści i po jakimś czasie wracają, zatem generuje to naturalny ruch, który również jest istotny z perspektywy pozycjonowania. Należy pamiętać jednak, aby zachować konsekwencję – jej brak może być zgubny zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku. Pierwszym, bo Google o nas zapomni. Drugim, bo zapomni o nas internauta. A przecież każdy odwiedzający nas internauta to potencjalny klient, zatem należy o niego dbać! Content marketing to znakomity sposób na wyjście mu naprzeciw, jednak musi być prowadzony konsekwentnie i regularnie.